Vždy ve správný čas na správném místě - Barbara Krafftová
Barbara Krafftová
1764-1825
Jedna z nejvyhledávanějších portrétistek své doby, která se proslavila zejména posmrtným portrétem Wolfganga Amadea Mozarta. Tento obraz znáte i vy - jen o tom nevíte.
Je neuvěřitelné, jak moc je neznámá. Její dílo měl přitom před očima každý, kdo alespoň procházel kolem výlohy obchodu prodávajícího slavné Mozartovy koule. Na jejich nejrozšířenější variantě, té s červeno-zlatým obalem, je portrét, který namalovala právě ona. Mozartových koulí se prodají miliony ročně, autorku obrázku na jejich balení ale jen málokdo zná.
1764 Narozena v Jihlavě jako Maria Barbara Steiner
1767 Spolu s rodinou se stěhuje do Vídně
1786 Její první výstava1789 Vdává se za Josefa Kraffta1792 Narozen syn Johann August
Právě ve Vídni se jí dostalo uměleckého vzdělání, právě tady ve svých 22 letech poprvé vystavovala, tady potkala svého muže, lékárníka, vdala se a za něj a narodilo se jim první dítě.
1794 Stěhuje se do Salzburgu
Bylo jí devětadvacet, když se její manžel rozhodl přesunou obchod do Salzburgu. Salzburg byl na konci 19. století město hýřící uměním a společenskými změnami - ideální místo pro život mladé umělkyně. Krafftovi se tam rychle stali součástí společenské smetánky a Barbara zde během pěti let vytvořila desítky velkoformátových portrétů salzburské šlechty, měšťanstva i bohatých kupeckých rodin. Klienti ji milovali, její práce byly velmi ceněny a mezi odborníky byl vyzdvihován Barbařin vytříbený malířský styl.
1797 Přichází do Prahy1801 Narození dcery Barbary
O tři roky se později se Krafftovi opět přesouvají - tentokráte do Prahy. Barbara sem přichází už jako zavedená malířka, kapsu plnou doporučení od salzburské honorace, a tak se jí rychle daří získat klientelu z okruhu českých šlechtických rodů. I zde patří Barbara mezi vyhledávané umělkyně, maluje lehkou rukou, precizně, přitom rychle. Jeden z klientů okouzleně vypráví, jak ji na vlastní oči viděl namalovat čtyři dokonalé portréty během dvou hodin...
Krafftovým v té době kvete i osobní život - v Praze se jim narodí druhé dítě.
1804 Rozvod a návrat do Salzburgu
Uběhnou tři léta a všechno je jinak. Rozvody jsou sice, díky patentu Josefa II., už téměř dvacet let povoleny, přesto ale zůstávají společenskou potupou. Bohužel se nezachovala žádná Barbařina korespondence, takže o důvodech rozchodu Krafftových budeme navždy už jen spekulovat. S jistotou víme jen to, že se Barbara namísto paní lékárníkové stává společensky nevítanou rozvedenou ženou a se dvěma dětmi se vrací sama do Salzburgu. Doba je zlá, napoleonská vojska procházejí zemí a neminou ani Salzburg. Barbara se ale i v této situaci dokáže uplatnit. Je sebevědomá, pracovitá, zároveň to skvěle umí se zákazníky a ti ji za to milují.
1819 Maluje portrét W. A. Mozarta
Portrét Wolfganga Amadea Mozarta si u ní v roce 1819 objednal vídeňský milovník hudby, libretista a hudební organizátor Joseph von Sonnleithner. Tento muž, který ve Vídni založil Společnost přátel hudby, si totiž velice zakládal na své sbírce portrétů slavných komponistů a Mozart, který byl už tehdy 28 let po smrti, mu v ní chyběl. Sonnleithne se tedy obrátil na Mozartovu sestru Marii Annu s prosbou o poskytnutí bratrových podobizen a podle těch - a údajně i na základě ústního popisu Mozartovy sestry - Krafftová namalovala své nejslavnější dílo.
1821 Odchází do bavorského Bamberku1825 Ve věku 61 let umírá
Čtyři roky před svou smrtí se ještě naposledy stěhuje - do bavorského Bamberku, za synem, který zde působí jako litograf. I přesto, že tato malebné středověké městečko nesnese svou velikostí srovnání s Vídní či Salzburgem, se i zde Barbaře daří nacházet společnost, která oceňuje její malířské umění a ráda za něj platí. Během posledních čtyř let svého života tak Barbara stvořila ještě více než 40 portrétů.
Umírá náhle, v září 1825; zradí ji srdce.
Barbara Krafftová byla první a nadlouho taky jedinou doloženou profesionálně působící malířkou - ženou. Mezi nejvyhledávanější portrétisty své doby se dostala nejenom pro své vlohy, ale také díky pracovitosti, obchodnímu talentu a nebývalému citu pro marketing. Působila v době, kdy bylo pro ženu prakticky nemožné realizovat se jinak než péčí o domácnost, přesto se coby podnikatelka v umění dokázala prosadit a jako rozvedená žena sama živit své děti. Její portrét W. A. Mozarta je dodnes jedním z nejpoužívanějších a nejprodávanějších ne světě.